top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC Wommelgheem uit Wommelgem



Biografie & Motivatie

Mijn naam is Krystyna Van Eyndhoven, ik ben directrice bij woonzorgcentrum Wommelgheem sinds oktober 2017. Na meer dan 20 jaar werkervaring in de retail (shopmanager) werd mij de kans geboden om de functie van directeur van een woonzorgcentrum op mij te kunnen nemen. Ik zag dit als een prachtige kans, hoewel ik begrijpelijkerwijs enkele vragen had, omdat het een grote professionele verandering betekende, zeker op mijn leeftijd van 52 jaar. Mijn interesse was groot en na mij goed geïnformeerd te hebben, ben ik de uitdaging aangegaan. 


Door persoonlijke ervaringen, zoals de verhuizing van mijn moeder naar een woonzorgcentrum, realiseerde ik me dat er in deze sector nog veel uitdagingen zijn. Dit gaf me het gevoel dat ik een waardevolle bijdrage kon leveren. Het leukste aan mijn job is het persoonlijke contact met onze mentoren en hun familie. Een open communicatie, letterlijk een open deur voor iedereen, is voor mij en mijn directieteam ontzettend belangrijk. Mensen vertrouwen ons de zorg voor hun familielid aan ons toe en dat vertrouwen mag niet worden geschaad.



Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector? De grootste les dat ik heb geleerd is dat er toch nog te vaak naar een woonzorgcentrum wordt gekeken door een negatieve bril. Het is inderdaad een grote stap verhuizen naar het woonzorgcentrum, maar dit betekent zeker niet het zogenaamde einde.  Zo vaak zien wij mentoren open bloeien; ze zijn losgekomen uit een isolatie vaak gepaard met eenzaamheid, ze kennen terug structuur qua zorg en maaltijden en bovenal ze bouwen terug een sociaal leven op door nieuwe vrienden te maken, deel te nemen aan één van de vele activiteiten.

Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in? De assertiviteit van zowel mentoren als familie zijn een grote uitdaging. De beste manier om hier mee om te gaan is een open communicatie: luisteren naar hun wensen en grieven. Géén loze beloftes maken maar daden. En hoewel je niet altijd de perfecte oplossing kunt bieden, is het belangrijk samen op zoek te gaan naar antwoorden. Zo voelt niemand zich in de steek gelaten.


De grootste uitdaging waar wij mee geconfronteerd worden is het tekort aan zorgpersoneel.  De overheid brengt wel de boodschap dat zij ervoor gezorgd hebben dat er meer handen aan het bed worden gefinancierd, maar je moet die mensen vinden. 


Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Ons woonzorgcentrum situeert zich op het groene domein van kasteel Selsaeten te Wommelgem. Dit zorgt voor algemene rust en geeft onze mentoren de kans om te genieten van mooie wandelingen. Op regelmatige basis worden er activiteiten georganiseerd i.s.m. de buurt (bv. einde mei een week bezoekjes aan de buren in teken van de “dag van de buur”, in juni een kunstwandeling door de buurt waarbij onze buren ons laten kennis maken met persoonlijke kunstwerken, …). Qua activiteiten is er steeds voldoende animo in onze community.  We werken met een vaste weekplanning; van geheugentraining naar tai chi, van bingo naar aerobics,…  En deze worden aangevuld met activiteiten, optredens, .. in functie van bepaalde gelegenheden.  Uiteraard organiseren we ook regelmatig eetfestijnen waarbij ook familie en vrienden van harte welkom zijn; nieuwjaarslunch, BBQ, paasbrunch, mosselsouper,… In maart tijdens de Armonea Day hebben we een spetterende travestietenshow met “les femmes uniques” georganiseerd, en geloof me dat is bij vele mensen blijven hangen, ook extern.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Binnen Armonea werken wij met persoonlijke zorgplannen, C-me, volledig gericht op de mentor.  Daarin wordt niet alleen het zorgaspect opgenomen maar ook nog eventuele wensen van onze mentor. Dit kan gaan van “nog een bezoekje brengen aan een voetbalmatch” tot “nog eens mijn lievelingseten eten”, en het is dan aan ons om deze droom te realiseren.  Dus het feit dat er nu meer individueel per mentor een zorgplan wordt uitgewerkt lijkt mij het bewijs dat de ouderenzorg in de positieve zin evolueert.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Er wordt nog te vaak gewezen op de hoge prijzen van woonzorgcentra in België. In de omliggende buurlanden liggen de dagprijzen echter aanzienlijk hoger en ontbreekt vaak een vergelijkbare mate van sociale zekerheid. Zo is de kostprijs van een verblijf in een woonzorgcentrum in Spanje vergelijkbaar met die in België, terwijl het gemiddelde pensioen daar €1.200 of lager bedraagt. Dit benadrukt de relatieve betaalbaarheid van onze zorgvoorzieningen in vergelijking met andere landen.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

De verbetering in de ouderenzorg is meer handen vinden, maar misschien ook eens herbekijken welke functies er nog kunnen worden gefinancierd. Momenteel zijn er gemotiveerde mensen die vanuit hun hart een logistieke job op zich willen nemen, maar niet kunnen starten omdat er géén financiering tegenover staat.  Uiteraard zijn zorgkundige en verpleegkundige broodnodig, maar dit mag gerust uitgebreid worden.


Hoe belangrijk is het om als woonzorgcentrum te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren? Innovatie staat vaak gelijk aan verbetering dus daar kan niets op tegen zijn. Alleen jammer dat bepaalde innovatieve verbeteringen gepaard gaan met een hoge prijs (letterlijk). 


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers? Vaak is het zo moeilijk om hen te bedanken voor de dagelijkse inzet of om hen eens in de bloemetjes te zetten.  We proberen dit al eens te doen met hen fruitmanden, snoepmanden, etentjes ed aan te bieden, tot zelfs een dagje een masseur in huis om hen te verwennen, maar dit is naar mijn gevoel vaak niet genoeg.  Het zou mooi zijn om eens een “familiedag” te kunnen organiseren voor alle medewerkers van Armonea.


Wilt u graag iets delen met, of vertellen aan onze ouderenzorg community? 

Ik voel me vereerd om te kunnen bijdragen aan het dagelijks leven van onze mentoren; om naar hen te luisteren, dingen te kunnen realiseren, en bovenal plezier met hen te kunnen maken.

 

Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

193 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
logo-vlozo.png

Het Vlaams Onafhankelijk Zorgnetwerk is een werkgeversfederatie die reeds meer dan 30 jaar de belangen van de onafhankelijke (semi-)residentiële ouderenvoorzieningen verdedigt.

 

Als federatie zijn we ervan overtuigd dat we aan de vooravond van de vergrijzing steeds meer als ondernemer moeten leren denken.

 

We pleiten voor meer ondernemerschap

om onze zorg ook in de toekomst kwalitatief hoogstaand, toegankelijk én betaalbaar te houden.

Daarnaast zorgen wij ervoor dat onze leden meer tijd hebben om zich te focussen op de job van beheerder. Dat betekent: administratieve vereenvoudiging, doordachte en transparante regelgeving en het wegwerken van de knelpunten die de job vandaag complex maken.

Vlozo zit mee aan de tekentafel van de Vlaamse ministeriële besluitvorming.

NUTTIGE LINKS

ADMIN

Vlaams Onafhankelijk Zorgnetwerk vzw

Koningsstraat 55 bus 6 

1000 Brussel

info@vlozo.be 

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Hartelijk dank voor de inschrijving

©2021 VLOZO vzw. All rights reserved  webdesign by SlimICT

bottom of page