Biografie
Mijn naam is Margot De Cauwer. Ik ben sinds juni 2023 directeur van het woonzorgcentrum Spanjeberg te Zellik. Ik ben in mei 2022 gestart als adjunct-directeur en doorgegroeid tot directeur. Ons woonzorghuis behoort tot de groep Armonea.
Ik ben te woonachtige in Sint-Pieters-Leeuw. Ik volgde de studie bachelor in de verpleegkunde en vervolgens bachelor maatschappelijk werk. Mijn hobby’s: wandelen met mijn hondje, lekker gaan eten en voetballen.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
Na mijn studies verpleegkunde ben ik gestart als maatschappelijk werker op een OCMW terwijl ik nog verder studeerde voor mijn bachelor. In de weekends en de feestdagen hielp ik mee met een verpleegkundige thuiszorgpraktijk.
Vervolgens kreeg ik de kans om als hoofdverpleegkundige aan de slag te gaan in een kloostergemeenschap voor 65-plussers. Mijn doorgroeimogelijkheden waren daar echter beperkt en zo kwam ik terecht binnen Armonea.
Het sociaal aspect, de tederheid binnen de ouderenzorg spreken me dan ook aan. Bewoners mooie laatste dagen bezorgen is mijn doel. Een glimlach op de bewoners hun gezicht toveren is voor mij goud waard. Dit samen met een fantastisch team!
Omschrijf uw woonzorgvoorziening
Woonzorgcentrum Spanjeberg is gelegen in hartje Zellik. We zijn gelegen aan de rand van Brussel. Het centrum van Zellik ligt op wandelafstand, waar je verschillende cafeetjes, winkels en restaurants vindt.
Er wonen 100 bewoners in ons huis. We bieden eenpersoonskamers en tweepersoonskamers aan die de bewoners kunnen inrichten naar eigen wens. Sommige bewoners maken hier dan ook echt hun werk van.
We zijn heel laagdrempelig, waarbij de familiale sfeer ons motto is.
De meerwaarde van Spanjeberg is natuurlijk het personeel! We hebben een standvastig team, waarbij medewerkers al meer dan 13 jaar in huis zijn. Vandaag is dit een uniek gegeven in de zorg. Zij kennen het huis en de bewoners dan ook zeer goed.
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil naar de bewoners toe?
De leuze van Spanjeberg omvat eigenlijk al heel veel: ‘Zellik ons dorp, Spanjeberg onze thuis. Waar bewoners ons genegen, bezoekers tevreden en medewerkers gedreven zijn’.
Door de verschillende talenten in huis en de laagdrempeligheid wordt er een hechte band met de bewoners, familieleden,.. gevormd. Hierdoor voelen mensen zich ook snel thuis in ons woonzorgcentrum. We hebben heel wat talenten in huis die zorgen voor een persoonlijke aanpak. Het animatieteam zorgt voor individuele contacten waarbij er wordt gekeken naar de noden van de zorg.
We willen inzetten op het buiten naar binnen halen. Dit doen we door onder meer ons buurtrestaurant, onze eigen kledingswinkel te openen in ons woonzorghuis, verschillende familiedagen te organiseren,..
Een primeur voor de Vlaamse woonzorgcentra: Spanjeberg van Armonea is het eerste woonzorgcentrum dat een kledingboetiek opent. Sinds 1 juli 2023 kunnen senioren er elke woensdagnamiddag van 14.00 uur tot 16.30 uur terecht. De uitbating is volledig in handen van het woonzorgcentrum. De kringwinkel zorgt voor het kledingaanbod op zich.
De boetiek richt zich in de eerste plaats op de bewoners van het woonzorgcentrum, maar ook de buurtbewoners zijn welkom. "Het is voor onze bewoners, en voor alle senioren uit de buurt, niet altijd evident om te gaan shoppen", aldus Margot De Cauwer.
Ook de bewoners zijn positief dat ze kleren kunnen uitkiezen in hun eigen woonzorgcentrum. Bewoonster Hilda (87): "Nu moeten we niet meer naar de markt gaan! Nu kunnen we ons 'gerief' gewoon hier kopen. Al zie ik mijn oude buurvrouwen nog graag op de markt om samen een pintje te gaan drinken." een fragment uit het VRT NWS (publicatie 01/07/2023).
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?
Ik hoop dat we terugkeren naar het essentiële in de zorg, namelijk zorg bieden en tijd maken voor de bewoner. Het administratieve gedeelte voor zorgmedewerkers is soms zo groot, waardoor het naast de bewoner zitten en te luisteren soms verloren gaat.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest? De concurrentie tussen de verschillende zorgondernemingen, zorgt voor een groot deel aan jobhobbers Het creëren van gelijkheid tussen de verschillende zorgondernemingen zou een grote oplossing zijn.
Elke dag organiseren alle woonzorgcentra zeer leuke initiateven. Jammer genoeg krijgen deze nog steeds te weinig aandacht door de media en zijn het vooral de enkele negatieve nieuwsitems die de pers halen. Als je je dag in dag uit voor meer dan 100% inzet voor de zorg, doet het pijn om deze berichten te lezen.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Stop met de toename van het papierwerk. De tijd die onze talenten moeten steken in papierwerk is de laatste jaren meer dan verdubbeld, terwijl het net steeds moeilijker wordt om voldoende geschikt personeel te vinden.
Het personeelstekort is een grote uitdaging de komende jaren. Het creëren van gelijkheid tussen de verschillende zorgondernemingen zou een grote oplossing zijn. Het aantrekkelijker maken van de job is cruciaal. Het vereenvoudigen van de instap voor "niet-opgeleide" verzorgenden met een versnelde, praktijkgerichte opleiding op de werkvloer. Hierdoor kunnen individuen met interesse in de zorg snel aan de slag en verzorgende taken uitvoeren.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers / talenten?
Onze talenten werken in het weekend, de vroege, de late en de feestdagen. De ouderenzorg werkt 7/7 en 24/24, het stopt nooit. Dit is natuurlijk niet zo evident om te combineren met de thuissituatie en het gezin.
Bewoners willen ook graag ’s morgensvroeg gewassen worden. Dit moment is natuurlijk moeilijk te combineren met de thuissituatie.
Meer flexibiliteit bij de kinderopvang en de scholen zou ook al een groot verschil maken. Het zal dus nog een hele uitdaging worden om hier toekomstgericht gepaste oplossingen voor te vinden.
We proberen als woonzorgcentrum hier op in de spelen in de mate van het mogelijk!
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Komentar