top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: WZC Mercator uit Oostende





U bent?

Mijn naam is Cindy Willem. Ik ben directeur van Residentie Mercator te Oostende. Wij maken deel uit van de groep Orpea.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik ben al vijf jaar directeur van Residentie Mercator.





Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Ik ben maatschappelijk werker van opleiding en heb al altijd een passie gehad voor de sociale sector. Ik werk ondertussen tien jaar in de ouderenzorg. Ik vind het belangrijk dat ouderen kwalitatief leven in de laatste fase van hun leven. Ik haal heel veel voldoening uit mijn job. Je krijgt er echt veel liefde en dankbaarheid terug.

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Residentie Mercator bestaat binnenkort vijf jaar. Ik ben sedert de opening directeur.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Mercator is gelegen in de nieuwe woonwijk Mariakerke in Oostende. Er is plaats voor 70 bewoners in het woonzorgcentrum. Naast het woonzorgcentrum hebben we ook 43 assistentiewoningen. De appartementen zijn heel ruim en bieden plaats aan koppels of aan een alleenstaand persoon.


Onze residenten en hun familie zijn één grote familie samen met onze medewerkers. De familiale sfeer is heel typisch voor onze residentie. Dit gevoel leeft ook sterk bij onze doorverwijzers.


Als je binnenkomt in onze residentie kom je meteen in de open welkomsruimte en bar terecht. Bezoekers zullen snel merken dat deze ruimte steeds op volle toeren draait. Veel van onze residenten zijn hier graag aanwezig, al van vroeg in de voormiddag voor een drankje en een babbel met de andere residenten of met de families.


Twee keer per dag worden er activiteiten aangeboden. Dit kan gaan van quizzen tot reminiscentie, van bingo tot dans- en muziekoptredens, wij hebben een uitgebreid aanbod. Wat residentie Mercator typeert, is dat er weinig residenten op hun kamer blijven. Onze residenten zoeken naar verbinding en sociale contacten.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?

Onze residenten wonen in een gezellige residentie in een prachtige rustige omgeving. De kamers en appartementen bieden alle comfort. We leggen de focus op kwalitatieve zorg. Onze medewerkers proberen elke dag het beste uit zichzelf te halen voor onze residenten.

Sedert een groot jaar hebben we ook een 'psychologisch assistent' in huis. Dit vinden we een échte meerwaarde voor de zorg. Niet alle residenten hebben het altijd even gemakkelijk. Een goeie babbel kan dan wonderen doen. Ook ons aanbod aan diverse activiteiten zorgen er voor dat onze residenten zich niet vervelen.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Onlangs las ik een artikel over het geluk van een bewoner in een woonzorgcentrum. Deze dame had amper tijd om haar familie te ontvangen omdat ze het gewoonweg zo druk had met haar dagelijkse activiteiten. Haar dagen waren goed gevuld. Sommige bewoners kiezen resoluut voor een woonzorgcentrum om de eenzaamheid van thuis te doorbreken. Uit mijn ervaring blijkt dat bewoners minder zorgafhankelijk worden na een opname, net omdat die eenzaamheid wegvalt. Dit soort berichten maken mij gelukkig en zeker omdat we dagelijks zulke reacties horen.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

De vaak negatieve berichten in de pers over het leven in een woonzorgcentrum maken mij triest. Iedereen doet zo zijn best om de bewoners kwalitatieve zorg aan te bieden en hen te animeren zodat hun dagen goed worden ingevuld. Deze berichten zorgen voor demotivatie bij de medewerkers. Het lijkt alsof hun inzet vrijwel niet gezien en weinig gewaardeerd wordt door de buitenwereld.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

De ouderenzorg zou aantrekkelijker moeten gemaakt worden voor toekomstige medewerkers. Medewerkers zouden makkelijker de weg moeten vinden naar de ouderenzorg. We zouden meer tijd en middelen moeten krijgen om meer naar buiten te komen met ons sector; dit zowel individueel als in groep met andere woonzorgcentra. *


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

We willen als organisatie ons focussen op kwalitatieve zorg en leven. De hoeveelheid aan administratie en registratie die aan onze zorgmedewerkers wordt opgelegd neemt heel wat tijd in beslag. Die tijd is ten koste van onze residenten. Dit zou eenvoudiger mogen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Net zoals elke directie zou ik er graag voor zorgen dat alle medewerkers meer tijd hebben voor onze residenten. We zijn onze medewerkers heel dankbaar voor hun dagelijkse inzet en flexibiliteit. Maar dat is niet voldoende. Het is en blijft een fysiek mentaal zwaar belastende job. Gelukkig kunnen onze medewerkers rekenen op heel wat begrip, liefde en dankbaarheid van onze residenten. Hiervoor doen ze het tenslotte.


*Zorgambassadeur Candice De Windt is op 26 januari 2023 gestart met een gloednieuwe communicatiecampagne die de troeven van een loopbaan in zorg en welzijn in de kijker zet. Naast de campagne komt er ook een nieuwe overkoepelende merknaam voor opleidingen en jobs in zorg en welzijn: Careēr. Dit is een mooi initiatief om de zorg aantrekkelijker te maken. Vlozo ondersteunt dit initiatief.


Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

364 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page