Biografie & Motivatie
Mijn naam is Eveline Decock, ik ben sinds 1 januari 2023 directeur van WZC De Bottelarij. Dit woonzorghuis behoort tot de woonzorggroep Emeis. Ik ben eerder toevallig in de ouderenzorg beland. Na afloop van mijn studies startte ik in een thuiszorgorganisatie, waar ik verschillende functies heb gehad. Daar leerde ik de ouderenzorg van nabij kennen en al snel merkte ik dat het mij meer boeide dan ik altijd had gedacht.
Het leukste vind ik nu om dagelijks te zien voor wie je elke dag werkt. Eens je uit je bureau komt, kom je meteen terecht in de dagelijkse realiteit. Dat maakt de job zo boeiend en aantrekkelijk, en tegelijkertijd ook het meest uitdagend. Ik probeer ook echt tijd te maken voor de bewoners, hoewel dat niet altijd gemakkelijk is in een overvolle agenda. Toch blijf ik het één van mijn hoofdtaken vinden.
Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?
Dat je moet kunnen relativeren en durven vertragen. In gesprek met ouderen merkte ik dit heel vaak. Ze confronteerden me met het feit dat ze vroeger ook jong en energiek waren, vol doelen en ambitie. Dat ze zich mentaal nog jong voelen, maar het lichaam tegensputtert. En dat je dus niet altijd mag razen, maar ook moet genieten van het “hier en nu” omdat de tijd zo snel vliegt.
Wat ik zeker ook heb geleerd is dat je in de ouderenzorg moet werken met je volle hart. Ik vind het ontroerend te zien hoeveel jonge mensen bewust voor de ouderenzorg kiezen en er met zoveel overgave het beste van zichzelf geven.
Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in?
Digitalisering neemt een steeds prominentere plaats in binnen de zorgsector. Het kan niet alleen de zorg ontlasten en ondersteunen, maar ook een inhoudelijke meerwaarde bieden voor bewoners. Wij proberen om alle opportuniteiten in die richting aan te grijpen. Zo konden we vorig jaar proeven van de Beleef-TV. Het was heel mooi om te zien hoe gefascineerd onze bewoners erdoor waren en hoe vlot ze ermee overweg konden.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening
De Bottelarij is een kleinschalige site, met 31 bedden en 30 assistentiewoningen. Gezien wij centraal in de gemeente zijn ingeplant, echt pal aan de markt, hebben wij letterlijk veel connectie met de buurt. Zo stellen we elke donderdagvoormiddag onze bistro open voor het ruime publiek.
Die dag is er de wekelijkse markt en zo kunnen marktbezoekers bij ons langskomen voor een kopje koffie of een tasje soep. We organiseren soms ook tentoonstellingen en op 1 september zelfs een heuse streekproducten- en ambachtenmarkt.
Daarnaast zetten we ook sterk in op inclusie met de vaph-sector. Mensen met een beperking komen ons helpen bij de afwas, met activiteiten, het uitbaten van de bar. Ik vind het een heel grote verrijking voor ons woonzorgcentrum om met deze mensen te kunnen samenwerken.
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil naar de bewoners toe?
De kleinschaligheid van De Bottelarij maakt dat we de residenten heel goed kennen, en heel dicht bij zowel hen als hun familie staan. Zo ken ikzelf elke bewoner bij naam terwijl ik hun kamernummer niet ken. Ik ben heel trots op de warme zorg die wij bieden.
Als families en residenten ons hun waardering uiten of als ze zeggen hoe tevreden ze zijn, dan ben ik ongelooflijk trots op mijn team.
Onze leuze “Altijd leven in De Bottelarij”, een woordspeling op “leven in de brouwerij” (want onze site is gebouwd op de voormalige site van brouwerij Louwaege), proberen we in grote en kleine zaken te laten terugkomen. Het schept een ongelooflijke band tussen medewerkers en residenten.
Vorig jaar kregen we Radio 2 en VTM over de vloer. Beiden kwamen op hun manier de residentie en onze dagelijkse werking in beeld brengen. Het waren twee dagen om niet te vergeten en waar we nog steeds met veel plezier op terugblikken.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?
De modernisering van de woonzorgcentra en het meer en meer inclusieve karakter ervan. Jaren terug werd een woonzorgcentrum weggestopt en was er buiten de familie geen publieke toegankelijkheid mogelijk. Ik vind het een mooie ontwikkeling dat er tegenwoordig heel mooie woonzorgcentra zijn die de deuren open zetten en zo echt deel uitmaken van het maatschappelijke leven.
Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?
Het negatieve beeld dat de media ophangt over de residentiële zorg.
Als ik zie met hoeveel warmte en passie mijn team zich elke dag inzet voor het welzijn en de goede zorg voor onze residenten, dan doet mijn hart pijn bij de zoveelste negatieve berichtgeving. Casuïstiek zonder de nodige of juiste context is tegenwoordig te vaak de referentie in de pers, wat ik sterk betreur.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
In de ideale wereld zou het een meerwaarde zijn om echt vraaggestuurde zorg te kunnen realiseren in de residentiële zorg. Uiteraard liggen de huidige financieringsmodellen aan de grondslag van de huidige structuur en werking in de woonzorgcentra en is dit niet in een vingerknip gerealiseerd. Hoe zeer we ook persoonsgericht willen werken, toch botsen we op logische beperkingen of grenzen.
Ik vind het boeiend om na te denken over hoe de toekomstige generaties hun leven in een woonzorgcentrum zien. Ik denk dat voor die groep de vraaggestuurde zorg on top komt te staan. Naast nieuwe zorgmodellen, kunnen dat zeker ook kleine zaken zijn. Echt een persoonlijke touch kunnen geven lijkt mij iets mooi.
Dit idee klinkt misschien eerder utopisch, maar het zijn volgens mij wel elementen voor de toekomstige zorgmodellen.
Innovatie: Hoe belangrijk is het om als woonzorgcentrum te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren?
Ik vind dit heel belangrijk en het sluit eigenlijk wat aan bij wat ik zonet aanhaalde. Woonzorgcentra zijn steeds minder aparte geïsoleerde entiteiten, en dus moet innovatie zeker zijn plaats in krijgen. Innoveren is echter niet steeds gemakkelijk, want iedereen moet overtuigd zijn van de meerwaarde.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
Ik probeer heel dicht te staan bij mijn medewerkers en te luisteren naar hun voorstellen en inbreng. Ik zou hen nog meer willen betrekken in de dagelijkse werking, om het beleid mede vanuit hun ideeën, kennis en inzichten uit te werken.
Medewerkers die voortdurend tussen onze residenten staan hebben immers andere inzichten, wat dan weer kan leiden tot leuke initiatieven en een nog grotere betrokkenheid.
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comments