U bent?
Mijn naam is Paul Vliegen. Ik ben directeur van het woonzorgcentrum Beversthuis uit Beverst - Bilzen. Wij zijn een onafhankelijk woonzorgcentrum, maar werken onder de overkoepelende organisatie vzw St.-Barbara.
Hoe lang bent u al directeur?
Ik ben 21 jaar directeur.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
De vzw St.-Barbara, onze overkoepelende organisatie, kent zijn ontstaan in de gezondheidssector. Daar ben ik gestart op de dienst boekhouding in het St.-Barbaraziekenhuis. Na een ziekenhuisfusie hebben onze beheerders zich geëngageerd in de residentiele ouderenzorg-sector. Na een periode van uitbreiding en overname, was het voor mij een logische stap om mijn vroegere beheerders te volgen. De directeur voor de beide woonzorgcentra 'Beversthuis' en 'Kimpenhof' was geboren.
De gezondheidszorg heeft mij altijd nauw aan het hart gelegen. Anders dan bijvoorbeeld in een productiebedrijf, kan je het globale menselijke nooit uit het oog verliezen. Zowel de zorgvrager als de zorgverlener blijven de twee belangrijkste pijlers van een zorgvoorziening. En net dat is wat mij aanspreekt in mijn job.
Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?
Ik ben 21 jaar directeur in Beversthuis.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening?
Wij hebben in oktober 2015 ons nieuwbouwproject Beversthuis geopend. Het is een woonzorgcentrum van 102 woongelegenheden en twee plaatsen kortverblijf. De assistentiewoningen die vlak tegen het woonzorgcentrum gebouwd zijn, worden vanuit het Beversthuis maximaal ondersteund. Deze 26 “flatjes” werden samen met een lokale initiatiefnemer gerealiseerd.
Beverst is een kerkdorp van Bilzen. Het is een kleine hechte gemeenschap met een landelijk karakter. Ik denk dat wij ondertussen onze strepen wel verdiend hebben. De goede naam is te danken aan de goede zorgen. De meeste opnames komen uit de nabije omgeving. Langs de andere kant zou je denken dat er vanuit de plaatselijke gemeenschap voldoende vrijwilligers zouden komen, maar helaas.
In het Beversthuis zijn er drie afdelingen. Wij hebben bewust niet gekozen om een afzonderlijke afdeling te maken voor bewoners met dementie.
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?
Wij zijn in 2014 gestart met de implementatie van het IAO-principe = flexibel en innovatief inspelen op de maatschappelijke context en uitdagingen binnen de samenleving. Dat weerspiegelt zich in een Innovatieve ArbeidsOrganisatie. Flanders Synergy en de externe coach ondersteunden ons door een permanente introspectie. Dat was een zeer boeiende tijd. Samen met alle medewerkers hebben we oefeningen, workshops en brainstormingssessies gedaan, tot zelfs een babyborrel en “sleep-in” net voor de nieuwbouw geopend werd.
Er is een volledig nieuwe missie/visie opgesteld. De waarden en normen die de medewerkers hoog in het vaandel willen dragen, waren een uitgangspunt. We hebben zo vast gelegd hoe we willen werken en hebben een basis gelegd van waaruit we vertrekken als er oplossingen moeten gezocht worden.
Het gevolg van deze “kanteling” van de organisatie is dat we multidisciplinaire teams hebben, dus geen afzonderlijke dienst animatie, geen poetsdienst,… Integendeel, iedereen zit in zijn/haar team en blijft daar ook. Toch krijgt iedere medewerker die dat wenst een “sterrol”, zeg maar een bepaalde specialiteit waarin hij/zij zich verder bekwaamt. Dit werkt echt motiverend voor de medewerkers. Op zeer regelmatige tijdstippen is er een teamvergadering waar iedereen van het team aanwezig is en waar er gepraat wordt over de werking van het team; waar loopt men tegenaan, waar kunnen we verbeteren,… Belangrijk is hier het vertrouwen in elkaar, en in het team. Dit zijn slechts enkele krijtlijnen. Als je mij vraagt wat de uiteindelijke hoeksteen is van IAO, dan is onderlinge communicatie de basis - buiten een aantal organisatievormen die anders getekend werden.
Een mooi vervolg en aansluiting van deze manier van werken is het “Tubbe”-verhaal. Tubbe is een organisatie- en beheersmodel dat in diverse woonzorgcentra in een landelijke gemeente in het westen van Zweden wordt toegepast. Het Beversthuis heeft via de Koning Boudewijnstichting de mogelijkheid gekregen om een coach aan te trekken die ons begeleidt om relatiegerichte zorg te implementeren. Onze medewerkers gaan nu zo veel mogelijk uit van de wensen van onze bewoners.
In eerste instantie zijn we gestart met een “quick win”, zijnde alles rond het eetgebeuren. De bewoners stellen zelf het menu samen tijdens een animatieactiviteit. Vanuit de keuken is er ondersteuning over het presenteren van het eten, want eten doe je ook met jouw ogen. Ondertussen zijn er aangepaste activiteiten voor de bewoners, en eventueel samen met de families.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?
Ik vind het fantastisch hoe onze medewerkers zich dag in, dag uit uitsloven om het onze bewoners zo aangenaam mogelijk te maken. Die zinvolle tijdsbesteding voor de bewoners is zeer belangrijk. Onze “animotor” zorgt er voor dat elk teamlid hier oog voor heeft.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?
Het maakt mij triest dat er veel te weinig zorgverleners kiezen voor de ouderensector. Het is een top-job waar je enorm veel waardering terug krijgt. We willen toch niets liever dan dat ouderen in een (t)huis in een familiale omgeving terechtkomen waar ze de zorgverlener kennen en vice versa? We proberen een goed retentiebeleid op te zetten. Toch is de uitstroom “uit de zorg” om diverse redenen te groot.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Het actuele probleem is en blijft de aantrekking van medewerkers. Waarom zouden we blijven vasthouden aan de personeelsnormen. Laten we meer logistieke medewerkers inzetten ter ondersteuning van zorgkundigen. Laten we de “penta-plussers” maximaal inzetten om de verpleegkundigen te helpen. Langs de andere kant zou ik dan wel, als kwaliteitslabel, verplicht kenbaar maken aan mogelijke toekomstige bewoners en hun familie, welke de personeelsinzet is.
Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?
Ik zou liever een regel willen wijzigen namelijk ons de mogelijkheid geven om flexi-jobbers aan te trekken voor zorgfuncties.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
Wij hebben als dank voor de onvoorwaardelijke inzet van onze medewerkers een extra betaalde feestdag gegeven aan onze medewerkers: 4 december, zijnde de naamdag van St.-Barbara. Als de overheid de toekenning van maaltijdcheques zou helpen financieren, zou dit ook een mooie geste zijn.
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comments