top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: Woonzorgcentrum Koningshof uit Schoten



Biografie

Mijn naam is Jessica Van Gansen, ik ben directeur in woonzorgcentrum Koningshof gelegen in Schoten in de provincie Antwerpen. Ik werk sinds november 2021 bij Koningshof, dit na vier jaar als 'Accounting Reporting Manager' te hebben gewerkt in de hoofdzetel van woonzorggroep Orelia.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Ik heb al altijd opgekeken naar de oudere generatie en zeer veel geleerd van mijn eigen grootouders. Na mijn middelbare studies heb ik zeer lang getwijfeld tussen een zorgrichting of Toegepaste Economische Wetenschappen (afgekort TEW). Door omstandigheden ben ik TEW gaan doen, en ben ik zo in de financiële wereld beland.


Maar de zin om te “zorgen” voor anderen bleef knagen. Ik werkte vier jaar voor het moederbedrijf van Orelia, zijnde Palmyra Brands, toen het ook een tak in de zorgwereld oprichtte. Het was geen moeilijke keuze om de stap naar Orelia Zorg te maken. Dit eerst als 'Finance & Reporting Manager' en nu bijna twee jaar als directeur. Dit voelt echt als thuiskomen.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

Dat je niet alles in één dag kan realiseren of aanpassen. Ik leg de lat graag hoog en wil vaak te veel realiseren in één keer. Maar aanpassingen en/of veranderingen vragen tijd, zowel bij de bewoners als bij de medewerkers om deze nieuwigheden te aanvaarden en eigen te maken. Ondertussen heb ik geleerd dat dit helemaal OK is, en dat het eenmaal tijd kost om iets groots te realiseren. Rome is ook niet in één dag gebouwd.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Orelia Koningshof vind je ten noordoosten van Antwerpen. Het is een stijlvol, kleinschalig woonzorgcentrum met een familiaal karakter. Koningshof is telt 38 woongelegenheden. Hierdoor kunnen we ons woonzorghuis huiselijk en knus houden. Iedereen kent hier iedereen. Er is geen sprake van werken op een afdeling of gaan eten in de refter. We hebben een volwaardig restaurant waar onze bewoners bediend worden zoals in een restaurant.



Bewegen en naar buiten gaan zijn onze sterke troeven. We bieden dagelijks drie verschillende activiteiten op maat aan. Jaarlijks organiseren wij een 'grote' daguitstap met zowat alle bewoners. Hier kijken onze bewoners echt naar uit. Ze genieten er ook nog lang van na. Maandelijks doen we ook lokale uitstappen buitenhuis zoals gaan bowlen, een ijsje gaan eten, in een park gaan wandelen, zwemmen, op restaurant mosselen gaan eten, naar de film… Al deze lokale buitenhuis-activiteiten worden regelmatig aangeboden en goed begeleid.


Onze bewoners zijn al helemaal verkocht door onze nieuwe huishond Thilo! Lekker knuffelen en hem een koekje geven, dat brengt veel lachende gezichten met zich mee. Thilo komt sinds vorige maand augustus (rustig opbouwend) mee. Als hij wat ouder is, zal hij dagelijks langskomen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Om een voltallig zorgteam dat goed op elkaar is afgestemd, is vaak een grote inspanning nodig. Er beweegt zoveel in de zorg. Maar met enige trots kan ik zeggen dat ons zorgteam er staat. Elk van de leden is gedreven en gemotiveerd. We werken samen als een hecht team met zeer veel oog en respect voor onze bewoners. De wensen van onze bewoners worden gerespecteerd.


Elke zorgkundige volgt enkele bewoners extra op. Eens een koffietje samen met de bewoner drinken, een extra babbeltje, nagels lakken… door die extra kleine momentjes wordt de band tussen beiden nog sterker.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Ik vind het positief dat bewoners alsmaar meer inspraak hebben op diverse gebieden. Al van bij de intake werken we met een gedetailleerde wensen-, en vragenlijst om de nieuwe bewoner te leren kennen. Deze voorkeuren worden vervolgend opgenomen in onze zorgplannen. Een bewoner die graag lang uit slaapt zal niet als eerste worden gewassen. Iemand die graag een glas wijn bij zijn eten drinkt, hoeft die niet telkens opnieuw te vragen, dit zal klaargezet worden.


We organiseren ook maandelijks bewonersvergaderingen waar we zowel de maaltijden als de activiteiten met de bewoners bespreken. Aan de hand van open vragen toetsen we hun verlangens af of bekijken we waar ze dingen anders willen zien. Van deze vergaderingen worden verslagen gemaakt en er worden ook concrete werkpunten opgesteld. De werkpunten worden verdeeld naar het team dat hiermee aan de slag gaat. Zij proberen deze te realiseren of de werking aan te passen waar nodig. Zo beslissen onze bewoners bijvoorbeeld welke gerechten er worden geserveerd op het buffet en welke activiteit we één keer per kwartaal organiseren. Er was laatst een vraag naar meer activiteiten om het geheugen te trainen. Hier is onze ergo mee aan de slag gegaan en nu staan er wekelijks diverse geheugentrainingsoefeningen op de planning.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Ik vind de evolutie van vast zorgpersoneel dat alsmaar meer de weg inslaat naar het zelfstandige statuut zeer jammerlijk. Hierdoor verlies je als zorgwerkgever vaste krachten waardoor de interne werking en kwaliteit zwaar onder druk komen te staan. Het is en blijft een moeilijke zoektocht naar vast personeel.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Alles begint bij het onderwijs. Onderwijs is de sleutel voor de ontwikkeling van het individu én van de samenleving. We moeten ouderenzorg aantrekkelijker maken. We moeten ervoor zorgen dat studenten tijdens hun stages al niet “zorg-moe” worden. Jongeren moeten de tijd en ruimte krijgen om alles te kunnen leren en ervaren. We moeten ze omkaderen, enthousiasmeren en goesting geven. Zo kunnen zij met een rugzak vol ervaring en talenten aan de slag gaan.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

De ingewikkelde wetgeving rond financiering. Deze wijzigt vaak waardoor het moeilijk wordt om het bos door de bomen te blijven zien. Plus door het verschil in referentiejaar en facturatiejaar kunnen er rare situaties ontstaan. Er kruipt ook zoveel tijd in qua administratie en registratie. Tijd die ik liever aan mijn bewoners en medewerkers wil besteden.

Een heerlijke namiddag in de tuin, verwend met live music, gebak & frisse drankjes

Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik ben al mijn medewerkers zeer dankbaar voor hun dagelijkse inzet. Onze medewerkers zijn allen goud waard. Ik zou ze dan ook zo graag als “ goud” willen verlonen.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

153 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page