top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: Vogelzang in Herentals



Biografie

Mijn naam is Nicolas Verwaest en sinds juli 2021 ben ik de directeur van woonzorghuis Vogelzang in Herentals. Ik woon in Herselt in de provincie Antwerpen.


Wat was de motivatie om in de ouderenzorgsector te gaan werken? Wat vindt u het leukste aan uw werk als directeur van een woonzorgcentrum?

Na meer dan 20 jaar in de retail kreeg ik het gevoel dat er iets ontbrak. Elke dag, week, maand of kwartaal was ik tevreden met de financiële resultaten, maar dit zijn maar cijfers op een blad papier. De drang om iets te doen waarmee ik voor anderen het verschil kon maken werd groter en dit met een switch naar de zorgsector als gevolg. Als directeur van een woonzorghuis kan ik samen met het team van waarde zijn en dit zowel voor de bewoners als hun families. Niets geeft ons meer energie dan de dagelijkse glimlach van onze gasten, de tevredenheid van families wanneer ze zien dat hun dierbare weer een prachtige dag heeft gehad, of het gebaar van een kaartje na een periode van afscheid.


Het bieden van goede warme zorg in combinatie met het aansturen, coachen en opvolgen van een ruim team, alsook het beheren van financiële resultaten zodat we kunnen blijven verder investeren in de toekomst zijn de ingrediënten die mij gelukkig maken in mijn job. Elke dag is anders en dit zorgt voor nieuwe uitdagingen.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

In de retailwereld ging alles vaak razendsnel, en het was normaal dat er op korte termijn veel kon veranderen, soms met weinig overleg. Het tempo was hoog en beslissingen draaiden meestal om cijfers en goederen. Al snel werd duidelijk dat het in de zorg anders werkt. Veranderingen moeten hier zorgvuldig en in fases plaatsvinden. De stem van de bewoners speelt een cruciale rol en hun mening is van onschatbare waarde. Het is dan ook essentieel om goed naar hen te luisteren en hun wensen en behoeften centraal te stellen.


Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in?

Het personeelstekort zal voor de komende periode de grootste uitdaging zijn waarbij automatisering maar een klein deel zal kunnen opvangen. Het vinden van de juiste mensen met de juiste opleiding en instelling wordt steeds moeilijker en alle huizen worden dan ook met deze problematiek geconfronteerd. Het zal dan ook van belang zijn dat je als woonzorgcentrum op één of ander manier verschillend bent van de andere huizen om zo nieuwe medewerkers aan te trekken. Elk huis heeft zijn eigen mix van warme zorgen, persoonlijke ontplooiing en werk-privé balans. In het welzijnscentrum streven wij naar het bieden van hoogwaardige en warme zorg door voldoende tijd en aandacht te besteden aan elke bewoner. Wij hechten veel waarde aan een flexibele planning van werktijden, waarbij de balans tussen werk en privéleven gerespecteerd wordt. Bovendien creëren wij kansen voor onze medewerkers om zich verder te ontwikkelen binnen diverse domeinen. Onze ambitie is om een team- en familiegevoel te bevorderen, waarin iedere medewerker zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.


Sinds vele jaren hebben wij een samenwerking met HIVSET Turnhout die bij ons in de site over lokalen beschikken waar een HBO5 opleiding verpleging wordt gegeven. Door deze samenwerking kunnen wij gebruik maken van een heel aanbod van opleidingen voor onze medewerkers. Zo hebben wij ten opzichte van andere woonzorghuizen gemiddeld meer mentoren die stagiairs opvolgen en hebben alle referentiepersonen ook de nodige bijscholingen gekregen en kunnen ze nieuwe zaken in de toekomst ook volgen. Dit bevordert de verdere ontwikkeling en groei van onze medewerkers. Wij merken dan ook dat ons opleidingsaanbod bijzonder aantrekkelijk is voor nieuwe medewerkers en vaak een doorslaggevende factor is bij hun keuze voor onze organisatie.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Woonzorghuis Vogelzang is gelegen in de groene rand van Herentals maar toch nog op wandelafstand van het centrum. We beschikken over 141 woonzorg-erkenningen die verdeelt zijn over 125 eenpersoonskamers en 8 koppelkamers. Elke vrijdagvoormiddag is er een bezoek aan de wekelijkse markt gepland en dit uiteraard in combinatie met sponsoring van de plaatselijke horeca. Onze buren zorgen elk jaar tijdens Halloween dat hun voortuinen er griezelig bijliggen en na de avondwandeling met onze bewoners wordt de meest enge voortuin verkozen en verdient deze ook een mooie prijs. Het feit dat dit steeds een moeilijke keuze is geeft aan hoe goed onze buren hun best doen.  


Een andere jaarlijkse activiteit die met veel enthousiasme wordt verwelkomd, is onze playbackshow, die steevast op 1 april plaatsvindt. Op 1 april 2009 werd de eerste bewoner in ons centrum verwelkomd, en dit jubileum wordt elk jaar opnieuw gevierd. Onze slogan, ‘Feest uw leven lang in Vogelzang,’ wordt op deze manier volledig tot uiting gebracht.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe? Bewoners of mentoren staan altijd centraal binnen onze organisatie. Zo zullen we bij opname steeds polsen wat ze steeds graag deden, wat ze lekker vinden, welke muziek ze graag horen of ze nog bepaalde wensen hebben. Ook de familie wordt hierin betrokken zodat we een goed beeld kunnen vormen wie de persoon is maar ook naar kunnen handelen.  


Zo gaan er enkele bewoners wekelijks naar de kunstacademie in Herentals omdat ze altijd al creatief bezig zijn geweest. Het is pas als je echt dagelijks rekening houdt met deze zaken dat je kan spreken over persoonsgerichte zorg. Door onze werking slagen we erin om een hoge tevredenheidsscore te behalen bij zowel bewoners als familieleden en daar zijn we best trots op.


En op welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

De laatste maanden zijn er - naar aanleiding van personeelstekorten – extra mogelijkheden voorzien door de overheid om meer mensen aan bed te kunnen krijgen en bepaalde afspraken ook versoepeld. Het is misschien nog niet de oplossing maar geeft toch aan dat ook de overheid bewust is van de problematiek en wil meedenken naar een oplossing. Ik hoop dan ook dat deze tendens zich zal verder zetten en dat men hier verder over durft nadenken. We moeten meer lef tonen en kritisch nadenken over de noodzaak van fysieke aanwezigheid door medewerkers met specifieke kwalificaties.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Ik heb de indruk dat de media en de politiek private woonzorghuizen anders behandelen dan publieke zorginstellingen. Problemen en fouten lijken sneller te worden uitvergroot, en de berichtgeving voelt vaak vijandiger aan. Daarnaast wordt het vaak gegeneraliseerd naar alle private woonzorggroepen, waarbij men aanneemt dat alle huizen met dezelfde uitdagingen te maken hebben. Men maakt er altijd een zwart – wit verhaal van. Ik wil hier niet mee zeggen dat men deze zaken niet mag benoemen – integendeel: de zaken die niet goed lopen moeten aangepakt worden en mogen ook benoemd worden.


Het is belangrijk te realiseren dat negatieve berichtgeving invloed kan hebben op alle zorginstellingen en hun medewerkers. Als er voortdurend een negatief beeld wordt geschetst, kan dat mensen ontmoedigen om voor ouderenzorg te kiezen of om in deze sector te blijven werken. Daarom is het essentieel om ook de vele positieve verhalen en successen in de ouderenzorg te belichten, zodat de waardevolle impact van dit werk zichtbaar wordt en mensen zich aangemoedigd voelen om bij te dragen aan de zorg voor ouderen.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Om de sector voor te bereiden voor de toekomst en de vergrijzing in combinatie met personeelstekorten tegen te gaan zal men verder moeten nadenken en bepaalde zaken in vraag moeten durven stellen. Het spreekt voor zich dat iedereen graag meer handen aan bed heeft maar dit dienen naar mijn mening niet altijd verpleegkundigen of zorgkundigen te zijn. De laatste maanden zien we hier reeds wijzigingen in en dit zijn in mijn ogen reeds belangrijke eerste stappen die gezet worden. Ook moet men bijvoorbeeld de vraag durven stellen of dat een zorgkundige van 45 jaar niet zelf zou moeten kunnen kiezen voor een premie in plaats van een VAP-dag ("rimpeldag") - net zoals bij verpleegkundigen. Alle kleine dingen kunnen ons helpen om tekorten op te lossen. De kwaliteit van de zorg is nu eenmaal afhankelijk van de persoon die de zorg geeft.


Hoe belangrijk is het om als woonzorgcentrum te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren?

Stilstaan is achteruitgaan en dit is ook van toepassing in de zorg. Digitalisering, zoals het gebruik van wearables, sensoren en domotica, is de toekomst. Maar het succes ervan hangt af van hoe je ermee omgaat. Men mag dit niet onderschatten. Zo kunnen valsensoren een grote meerwaarde zijn op voorwaarde dat ze correct zijn ingesteld en aangepast zijn aan de situatie van de bewoner. Zo kan het zijn dat een bewoner deze week nog gemakkelijk zelf ’s nachts naar toilet kan maar volgende week toch verhoogd valrisico heeft. Indien medewerkers het systeem niet updaten loop je het risico dat je systeem ook niet correct werkt en zijn deze investeringen ook nutteloos geweest. We moeten dan ook goed zien dat innoveren niet gelijk is aan werk verschuiven.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Mijn talenten zorgen voor het succes van onze community. Het zijn mijn medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de uitstraling van het woonzorgcentrum, de reputatie van de zorg en de reden waarom bewoners alsook tevreden zijn. Ik zou ze dan ook elke dag in de bloemetjes willen zetten alhoewel dit ook zou vervelen. We willen er dan ook alles aan doen om een leuke en aangename werksfeer te creëren zodat iedereen ook met plezier komt werken. Tevens weten de medewerkers dat mijn deur voor hun ook altijd open staat en ze steeds welkom zijn voor een gesprek. We zijn misschien niet in staat om alle problemen op te lossen maar het begint al met luisteren naar je medewerkers en ook interesse hebben in hun verhaal.


 

Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

113 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page