top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: Residentie Vroonstalle uit Wondelgem



Biografie

Mijn naam is Bianca Verkest ik ben directeur in Residentie Vroonstalle gelegen in Wondelgem in de provincie Oost-Vlaanderen. Wondelgem vormt de perfecte uitvalsbasis voor personen tussen Gent en Brugge. Hier komt u tot rust in een comfortabel woon- en zorghuis dat in 2014 volledig vernieuwd werd. Ik werk sinds januari 2021 bij Vroonstalle.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Als adolescent deed ik mijn eerste ervaring op tijdens een vakantiejob in een woonzorgcentrum. Daarna koos ik voor vakantiewerk met kinderen, omdat ik werken met kinderen ook leuk vond. Tijdens mijn studies verpleegkunde kwam ik terug in de ouderenzorg terecht. Dit voelde als ‘thuis komen’.


Voor mij is het belangrijkste dat we ons bewust zijn van het feit dat mensen die bij ons komen wonen reeds een heel verhaal geschreven hebben. Wij als zorgmedewerker hebben de kans hen te begeleiden en te ondersteunen in deze levensfase. En vooral niet omgekeerd! Wij zijn dankbaar voor wat wij hen kunnen bieden. Wij werken steeds vanuit deze visie en standpunt. We proberen steeds om de bewoner centraal te zetten in onze manier van werken en zorgen. Zo kunnen we het positieve in deze fase naar boven halen en belichten.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

Er is veel veranderd de afgelopen jaren. De corona-periode heeft ons bewust gemaakt van de kwetsbaarheid van deze doelgroep, maar ook van de onvoorwaardelijke inzet van de medewerkers. Dat laatste blijft nog te vaak onderbelicht. Er zijn zoveel mooie en warme verhalen in onze sector.


Ik vind het ook heel mooi om te zien dat de nadruk niet meer alleen op zorg ligt. Wonen en leven krijgt steeds meer zijn plaats in het verhaal van de ouderenzorg. Deze evolutie zou nog verder doorgetrokken moeten worden in de opleidingen, daar blijven we naar mijn aanvoelen nog te veel focussen op zorg alleen.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Residentie Vroonstalle is te vinden in het bruisende Wondelgem. We zijn een woonzorghuis dat graag zijn steentje bijdraagt aan de samenleving. Wij zijn altijd bereid om nieuwe samenwerkingen op poten te zetten of samen met de buurtbewoners een activiteit te organiseren. Zo steunden wij - tijdens de wegenwerken van de Evergemsesteenweg - onze lokale handelszaken. We hebben ook allerhande activiteiten samen georganiseerd zoals bijvoorbeeld een Halloween tocht, een Paastocht, enz. waardoor je kan zeggen dat de samenwerking tussen Wondelgem en Residentie Vroonstalle wel goed zit.


We willen Residentie Vroonstalle graag nog meer op de kaart zetten. Daarom organiseren wij nu donderdag 21 september 2023, op de Wereld Alzheimer Dag*, een grote ‘buurtkoffie’-actie. Onze bewoners kunnen gaan koffie/thee drinken op de omringende pleintjes in de buurt, waarbij buurtbewoners worden uitgenodigd om bij aan te sluiten. Zo brengen wij hen in contact met elkaar.



Binnenhuis bieden we steeds ook tal van activiteiten aan. Onze bewoners kunnen genieten van lekkers in ons cafetaria. Er worden activiteiten voorzien zoals bingo, uitstappen zoals een dagje naar zee, een wandeling met zorgpersoneel, gaan fietsen met de duofiets en nog andere activiteiten. We zijn een groot huis met meer dan 140 woongelegenheden, weliswaar opgesplitst in kleinschalige woonafdelingen voor de huiselijke sfeer. Vooral de gezelligheid komt sterk naar voor. We zijn een warm huis met een gezellige tuin.


Er is altijd leven in Vroonstalle, oftewel is de cafetaria open, of er is een activiteit aan de gang…


Residentie Vroonstalle mag omschreven worden als een warme, familiale woon- en werkomgeving. We zorgen niet alleen voor onze bewoners en hun familie, maar ook voor elkaar.



Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg naar de bewoners toe?

Wij zorgen voor zorg op maat. Dat wilt zeggen dat we kijken naar de noden van onze residenten en van daaruit vertrekken. Heb je iemand die graag ochtends lekker uitslaapt, wel dan maken wij dit mogelijk met het team.


Op de beschermde afdeling werken we met een ontbijtbuffet waarbij de bewoners dagelijks kunnen kiezen wat op hun boterham komt. Hebben ze een dag meer honger? Geen probleem, dan eten ze gewoon een boterham meer of serveren wij hen een extra kommetje soep. Op de woonafdeling ’t Liefken werken we dan alweer in de middag met “au bain-marie” eten. Dit heeft ontzettend veel succes en maakt dat onze bewoners tevreden blijven. Door deze kleine aanpassingen te doen, geven wij hen een keuze in wat ze willen eten.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Ik vind het fijn dat er steeds meer mogelijkheden zijn tot bijscholing. Het aanbod wordt ruimer en speelt in op de noden van de zorgmedewerker. Ook de waaier aan activiteiten, zowel grote als kleine, die allen afgestemd zijn op de interesses van de bewoner(s).


Ik ben trots als onze residenten tevreden zijn, als er een lach op hun gezicht te lezen is, als ze spontaan een knuffel of een kusje komen geven omdat ze blij zijn met de zorg. Of als er harmonie is tussen medewerkers en de bewoners. Dat geeft ongelofelijk veel voldoening.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

De wettelijke bepalingen zijn streng, soms terecht maar soms toch ook ten koste van de bewoner. Om een concreet voorbeeld te geven, ik kreeg een sollicitant over de vloer. De sollicitant was een jonge dame met een diploma verpleegkunde van buiten de Europese Unie. Ondanks haar ervaring en kennis kunnen we haar niet inzetten. Het vraagt heel wat inspanningen om een erkenning te kunnen bekomen maar in tussentijd kan/mag zij niet aan de slag. Deze buitenlande personen hebben reeds ervaring en mits de nodige ondersteuning van het plaatselijke team zouden zij aan de slag kunnen maar dat mag niet. Dit terwijl er nog steeds handen te kort zijn.


Na het avondapplaus, kwam de kritiek. Wanneer ouderenzorg in het nieuws komt, is dat nog al te vaak met negatieve informatie. De vele inspanningen die gedaan worden, komen veel te weinig op de voorgrond. Elke inspanning en verbetering gebeurt met veel inzet. Ik vind het jammer dat nog te vaak enkel de negatieve elementen naar boven komen.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Een aanpassing van de financiering: niet meer alleen op basis van bezetting en zorggraad. Een financiering waarbij er ook ruimte is om mensen met een ander diploma aan te nemen, net als in het onderwijs inzetten op zijinstroom. Mensen kunnen op de werkvloer leren en gaande weg hun sterktes ontdekken.


Net zoals medewerkers met een zorgdiploma uit een ander land, zoals ik hierboven al aanhaalde, zet hen in en laat hen zo groeien binnen de richtlijnen van de ouderenzorg.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

De werkdruk ligt hoog, er is steeds meer administratie… Er komen steeds zaken bij, het zou mooi zijn mocht dit doordacht gebeuren. Als directeur zou ik graag zien dat ik meer ruimte heb voor bewoners en medewerkers. Tijd voor een babbeltje, een bezoek bij bewoners en familie, eens aanwezig zijn bij een activiteit. Ik merk dat dit steeds moeilijker wordt, door allerlei bijkomende taken. Toch probeer ik om elke dag een rondje door het huis te maken, niet zozeer voor controle, maar om de verbinding met de bewoners en medewerkers te behouden.


Zou er geen evenwicht gemaakt kunnen worden tussen de noodzakelijke richtlijnen en de even noodzakelijke binding met het huis? Dat zou een richtlijn zijn die ik positief zou onthalen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou graag mijn medewerkers meer in de kijker zetten. Door kleine zaken te organiseren en meer in zetten op waardering. We hebben veel aandacht voor zorg naar medewerkers door een luisterend oor, extra ondersteuning, een waarderend woord… Soms mag dit groter zijn, ik denk dan aan een Gezinsnamiddag of een Sinterklaasfeest.


Wij willen graag inzetten op de sterktes en talenten van onze medewerkers. Het zou mooi zijn dat een medewerker die bijvoorbeeld graag aan bloemschikken doet, dit ook met de bewoners kan doen ook al is deze medewerker misschien een verpleegkundige. Kijk maar eens naar het nauwe contact tussen onderhoudsmedewerker en bewoner. Zij weten soms veel meer van de bewoner. Waarom kunnen zij geen opvolgpersoon zijn?



*Naar aanleiding van de Wereld Alzheimer Dag, organiseert de Alzheimer Liga Vlaanderen een sensibiliseringsactie die Vlozo mee ondersteunt. Ook jij kan meehelpen dat niemand met dementie vergeten wordt. Door een knoop te leggen in een sjaal of zakdoek toon jij mee dat je personen met dementie niet vergeet. Meer info via https://www.dejaarlijksereminder.be/#



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

117 views0 comments

תגובות


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page