top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Huis aan Zee in Blankenberge



Biografie & Motivatie

Mijn naam is Rebekka Steyaert, ik ben in januari 2022 gestart als directeur in WZC Residentie Huis aan Zee, dat behoort tot de woonzorggroep Vulpia.


Ik heb altijd graag zorg willen geven. Mijn voorkeur ging uit naar kinderen en ouderen. Tijdens mijn opleiding ontdekte ik hoeveel impact je kunt hebben op ouderen en hoeveel dankbaarheid je van hen ontvangt. Mijn hart werd alsmaar groter en mijn keuze stond vast, het werd ouderenzorg. 

Ik doe mijn werk met hart en ziel en als ik een glimlach op het gezicht van elke bewoner kan toveren, dan is voor mij mijn dag ook gemaakt. Het feit dat ik mee aan de kar kan trekken om de bewoners te geven wat ze verdienen, dat ik voor de families het gezicht van Huis aan Zee ben en dat ze me kennen, geeft me een enorm goed gevoel. Het luisteren en er zijn voor hen, vind ik het belangrijkste wat er is.



Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector? De grootste uitdaging is zorgen voor een evenwicht tussen tevredenheid bij bewoners en werknemers. Samen denken hoe we de zorg kunnen geven naar wens van de bewoners en toch de werkdruk proberen draaglijk te houden.

Een grote les die ik niet alleen geleerd heb tijdens de ouderenzorg maar ook privé zijn twee zaken:

  • Alles komt altijd goed, alleen weten we niet altijd wanneer

  • Elke dag is een nieuwe dag, start hem steeds met een lach


Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in?

De drie belangrijkste trends zijn voor mij:

  • Zorg op maat, waarbij dit betekent: goed luisteren naar de wensen van bewoners en hen zoveel mogelijk tegemoetkomen, bijvoorbeeld door een bewoner die graag langer slaapt de maaltijd alvast op de kamer te plaatsen voor wanneer hij of zij wakker wordt en we zijn van plan een maaltijdcommissie op te richten zodat bewoners zelf input kunnen geven over de maaltijden.

  • Beleven en bewegen is een benadering waarmee ik bij Huis aan Zee aan de slag ben gegaan, samen met ons enthousiaste animatieteam hebben we al verschillende succesvolle initiatieven ontwikkeld en we willen ervoor zorgen dat de bewoners dagelijks iets te beleven hebben door onze activiteiten af te stemmen op hun wensen en behoeften.

  • We werken ook aan diverse projecten, zoals het project van Kasper Borremans over omgaan met dementie en nemen deel aan een valpreventieproject in samenwerking met UZ Leuven, wat een waardevolle bijdrage levert aan de kwaliteit van leven van onze bewoners.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Residentie Huis aan Zee, waar 127 bewoners een thuis kunnen vinden. Een thuis waar men zichzelf kan zijn. Een huis waar we warmte willen geven en uitstralen naar iedereen. Een huis waar we Thuis geven aan zowel bewoners, families, vrienden, medewerkers en vrijwilligers. Samen zijn we één Huis.

We zijn ook een open huis. Hiermee bedoel ik dat we naar activiteiten buitenshuis gaan (bloemenstoet, carnaval, activiteiten dienstencentrum, strandrolstoelen, bibliotheek, zwemmen, …) maar dat we, waar we ook maar kunnen, organisaties/bewoners van Blankenberge en omstreken binnen trekken (rommelmarkt, maandelijkse bingo, pool to pier run, infoavonden, …)


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Waar we het sterkst in uitblinken is animatie (bewegen en beleven). We hebben hier dan ook heel erg op ingezet. Als tweede ben ik trots op de openheid van ons huis. Onze deur staat altijd open, iedereen kan bij iedereen terecht. Er is altijd een open communicatie tegenover bewoners, families, kennissen, vrienden, medewerkers en vrijwilligers. Iedereen krijgt steeds dezelfde communicatie via een maandelijkse nieuwsbrief of een tussentijdse communicatie via mail.

We hebben een mascotte ‘Louba’ (Australische herder) die op de afdeling voor bewoners met dementie meekomt met de verantwoordelijke. Het is wonderbaarlijk om die bewoners te zien openbloeien. Daarnaast komen ook af en toe de labradoodles ‘Balou’ (van onze orthopedagoge Joyce), Elmo en Maxim (beiden van mezelf) en konijn Leo (van onze Zorgkundige Ashley) ook regelmatig een bezoekje brengen aan onze bewoners. Je ziet onze bewoners zo genieten hiervan!




En op welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Wat me blij maakt is de openheid van de woonzorgcentra. We horen bij de omgeving, wat in het verleden anders was.



Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Dat de woonzorghuizen samen met de kinderdagverblijven in een negatief daglicht worden geplaatst in de media. De goede zaken worden weinig of beter gezegd niet in de media gebracht. Dagelijks zorgen onze medewerkers met heel veel liefde en enthousiasme voor onze bewoners. Wanneer er opnieuw een negatief bericht in de media verschijnt, zie je en hoor je dat dit de medewerkers raakt.


Wat zou u willen veranderen om de ouderenzorg te verbeteren?

Idealiter zouden we nog meer met onze bewoners hun tijdsbesteding willen bezig zijn. De huidige modaliteiten laten dit niet altijd toe.

Meer tijd kunnen besteden aan de bewoners en minder aan alles wat er in orde moet zijn op papier, … Er wordt hier meer de nadruk op gelegd en dat maakt de zorg minder interessant.

Door de zorg in een positiever daglicht te plaatsen, zal er ook een toename te zien zijn in de opleidingsmodaliteiten ‘zorg’ en raken de personeelstekorten die er zijn opgelost. Tevens zal de werkdruk dan verlagen wat het allemaal veel aangenamer maakt.


Hoe belangrijk is het om als woonzorgcentrum te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren? Het is heel belangrijk om te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren, we vormen één voor één een belangrijk onderdeel van de maatschappij.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik sta als directeur heel dicht bij de medewerkers. Jaarlijks verzorgen we in september ‘De dag van de medewerker’ waarbij ze een maaltijd mogen nuttigen en een geschenkje krijgen.

Maandelijks zetten we een medewerker, geselecteerd door de eigen medewerkers in de spotlight. De verkozene krijgt een bon en zal ook overal in huis maar ook op onze facebookpagina te zien zijn.

We houden zoals de kernwaarde ‘Kwiek’ van Vulpia zegt, ook graag van humor en betrekken hen er heel graag bij. (bv. Verkleden bednet, carnaval, …)

Wat ik nog graag zou willen doen, is hen nog meer in de bloemetjes te zetten, want dat verdienen ze dik en dun.


Wilt u als afsluit nog iets delen met uw team en/of deze ouderenzorg community? 

We zijn trots om samen met het volledige team van Residentie Huis aan Zee een steentje bij te kunnen dragen aan het ‘Gelukkig ouder worden van onze bewoners’ door onder andere een ‘Rijkelijke dagbesteding’ voor hen te voorzien.


 

Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

159 views0 comments

Comentarios


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page