Vanmorgen verscheen in de krant De Standaard een artikel over het verhoogde risico op medicatiefouten bij diabetespatiënten in woonzorgcentra. Wie diabetes heeft en in een woonzorgcentrum verblijft, loopt meer kans op fouten bij de toediening van insuline. Uit een recent rapport van de Vlaamse Zorginspectie blijkt dat het aantal centra dat volledig in orde is met de registratie van toegediende insulinedoses verder is gedaald: twee jaar geleden was dit al slechts 48 procent, en nu is dat cijfer gezakt naar 38 procent. Dit rapport werpt een zorgwekkend licht op de noodzaak voor betere medicatieveiligheid in onze woonzorgcentra.
Lees hier het volledige artikel door Christoph Meeussen op de website van De Standaard (publicatie 24/10/2024).
Vlaamse woonzorgcentra: Nood aan vaste zorgequipes en data-gedreven medicatieprocessen
Vlozo, de koepelorganisatie van onafhankelijke zorgondernemers in de Vlaamse ouderenzorg, reageert op het recent gepubliceerde medicatierapport van de Vlaamse Zorginspectie. Hoewel het rapport enkele positieve punten toont, blijven er belangrijke knelpunten rond medicatieveiligheid in de woonzorgcentra, vooral wat betreft het gebruik van insuline, de houdbaarheid van medicatie en de registratie van toediening.
Johan Staes, gedelegeerd bestuurder van Vlozo: “Veel woonzorgcentra leveren uitstekend werk, vaak in zeer moeilijke omstandigheden. Toch kunnen we niet om de vaststelling heen dat er nog heel wat tekortkomingen zijn in een cruciaal proces zoals het toedienen van medicijnen. Dit is uiteraard zorgwekkend, gezien de impact op de bewoners.”
Toename van tijdelijke krachten vormt risico voor medicatieveiligheid
In dezelfde periode waarin deze tekortkomingen werden vastgesteld, is het aantal uitzendkrachten en freelancers in woonzorgcentra verzesvoudigd. Dit baart Vlozo grote zorgen.
Johan Staes: “We zien dat tijdelijke medewerkers, die vaak maar enkele uren aanwezig zijn, niet de tijd nemen om zich voldoende vertrouwd te maken met de werkprocessen en veiligheidsprocedures van het woonzorgcentrum. Dit vormt een aanzienlijk risico voor de veiligheid van de zorg. Een vaste zorgequipe is essentieel om continuïteit en veiligheid te garanderen.”
Duurzame oplossingen voor personeelsproblemen dringend nodig
Vlozo pleit daarom voor duurzame oplossingen om het tekort aan zorgmedewerkers in woonzorgcentra aan te pakken.
"Het probleem van tijdelijke en dure interimkrachten, die de sector momenteel overspoelen, moet worden aangepakt. In het regeerakkoord is voorzien dat er een regeling komt rond meervoudig werkgeverschap, en dat kan een oplossing bieden. Maar het blijft cruciaal dat we snel maatregelen nemen om het personeelstekort structureel op te lossen. Een vaste zorgequipe is de enige manier om veilige zorg te blijven bieden.” vertelt Johan Staes.
Medicatieprocessen moeten data-gedreven worden
Naast het personeelstekort, benadrukt Vlozo het belang van het moderniseren van medicatieprocessen. Er is dringend nood aan een data-gedreven aanpak om medicatieveiligheid te verbeteren.
Johan Staes: “Woonzorgcentra moeten de ruimte en middelen krijgen om, onder begeleiding van een Coördinerend en Adviserend Apotheker (CAA), een ‘closed-loop medication process’ te installeren. Dit houdt in dat medicatievoorschriften, toediening en registratie volledig digitaal met elkaar verbonden zijn. Zulke systemen kunnen de veiligheid en efficiëntie aanzienlijk verhogen en menselijke fouten beperken.”
Koppeling van medische dossiers ontbreekt
Een ander groot probleem dat Vlozo onder de aandacht brengt, is het gebrek aan synchronisatie tussen het elektronisch medisch dossier (EMD) van de huisartsen en de zorgdossiers van de woonzorgcentra.
Johan Staes: “Het is onbegrijpelijk dat het elektronisch medisch dossier van de huisarts, waarin alle medicatie-informatie van een bewoner is opgenomen, nog steeds niet gekoppeld is aan de zorgdossiers van de woonzorgcentra. Deze koppeling is cruciaal om de medicatieveiligheid in woonzorgcentra te verbeteren en ervoor te zorgen dat medicatieschema’s altijd up-to-date zijn.”
VRT NWS bracht er ook een nieuwsitem over. Lees hier het volledige artikel op de website van VRT (publicatie 24/10/2024).
Uit controles blijkt dat 7 op de 10 aspecten in orde zijn in de meeste woonzorgcentra. Zo worden bijvoorbeeld de temperaturen van medicatiekoelkasten goed gemonitord en blijft medicatie identificeerbaar tot het moment van toediening.
Registratie, vervaldata of onveilige bewaring
"Maar de steekproef wijst uit dat er op een aantal plekken nog tekortkomingen zijn", geeft Staes toe. Zo gaat het bijvoorbeeld nog vaak mis bij de registratie van toegediende medicatie.
Zorgpersoneel moet zaken als de dosis en het tijdstip goed noteren, maar dat gebeurt in 43 procent van de woonzorgcentra niet correct. Vooral bij insuline ontbreekt vaak een registratie: in de helft van de zorgdossiers gebeurt dat niet consequent.
Daarnaast ontbreekt in 25 procent van de woonzorgcentra een systeem om de vervaldatum van medicijnen op te volgen en in 33 procent van de woonzorghuizen wordt de medicatie niet altijd veilig bewaard.
➡️Lees hieronder het Beleidsrapport 2024 - Medicatie in woonzorgcentra
Comments