U bent?
Ik ben Cindy Dekein. Ik ben sinds 15/03/2018 directeur van WZC De Hovenier in Rumbeke. Het WZC maakt deel uit van de Armonea groep.
Hoe voelt u zich vandaag en waarom?
Een intens Covid-jaar achter ons laten en positief vooruit kijken met heel veel contacten voor onze bewoners en onszelf , daarmee kan ik alleen maar heel gelukkig zijn.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
Omdat ‘zorgen voor elkaar’ voor mij heel belangrijk is en tijdens een Covid-jaar ook gebleken is dat dit de basis vormt van onze maatschappij en ons gezondheidsstelsel.
Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?
Eind september 2013 ben ik voor de eerste keer een woonzorgcentrum binnengestapt en men krijgt me er niet meer buiten. Ik leer nog elke dag bij door simpelweg te luisteren naar onze senioren: hun wijsheid, levenservaring, het omgaan met crisissituaties,…
In Afrika wordt de oudere als 'De wijze’ gezien waarbij respect en binding met familie als vanzelfsprekend wordt beschouwd. We hebben in België reeds een grote weg afgelegd, maar we zijn er nog niet. Inspraak van de oudere in de laatste fase van hun leven en het belang van persoonsgerichte zorg blijven bovenaan de focuslijst staan.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening?
WZC De Hovenier binnenstappen voelt als 'thuiskomen' voor mij. Er heerst een zeer huiselijke sfeer waar iedereen van harte welkom is en waar vriendelijkheid één van onze troeven is.
De medewerkers spreken alle bewoners aan bij hun voornaam en dit zorgt voor een vertrouwd gevoel. In ons huis wonen er 106 bewoners verspreid over 4 afdelingen waarvan 1 beschermde afdeling. De eerste bewoner kwam bij ons wonen in januari 2011 en dit jaar mochten we dus 10 kaarsjes uitblazen. Ik ben heel blij dat de visie van een WZC als ‘eindstation’ stilletjes aan plaatsmaakt voor het gedachtengoed van ‘waardig en kwaliteitsvol genieten van elke dag’
Ik ben heel blij dat de visie van een WZC als 'eindstation' stilletjesaan plaatsmaakt voor het gedachtengoed van 'waardig en kwaliteitsvol genieten van elke dag.
Is uw woonzorgvoorziening een afgesloten eiland of een wezenlijk onderdeel van de buurt?
We zijn gelokaliseerd dichtbij de dorpskern van Rumbeke wat ervoor zorgt dat onze bewoners de nabijheid van een supermarkt, een schoenenwinkel, bloemenwinkel, cafeetjes, kerk,… hebben.
Bijkomend zetten we in op buurtvervlechting en organiseren we op regelmatige tijdstippen activiteiten waarbij de buren en lokale organisaties worden uitgenodigd. In september was er nog een optreden van ‘The Blik Dooze Band’ die toch voor heel wat nieuwsgierige en enthousiaste kijkers heeft gezorgd. Ook werken we nauw samen met enkele lokale organisaties. Zo zetten we dagelijks onze deur open voor de vele vrijwilligers van Molenreke, een voorziening voor personen met een beperking . Zij brengen de post rond en helpen de tafels dekken voor het middagmaal. Een zeer fijne samenwerking waaruit echte vriendschap gegroeid is!
Wat is het favoriete gerecht van de bewoners?
Zonder twijfel: mosselen met friet
Wat is de favoriete activiteit / animatie van de bewoners?
Bingo en het maandelijkse verjaardagsfeest met live muzikant. Zo fijn om hen de benen te zien zwieren op ‘Mooi, het leven is mooi!’
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?
Met vriendelijkheid, verbondenheid en professionaliteit.
Uit de tevredenheidsenquêtes van familie en bewoners blijkt dat de vriendelijkheid van onze medewerkers en de persoonsgerichte zorg bovenaan de lijst van pluspunten staan. Vermits contact houden met elkaar de voorbije maanden een zeer besproken item was, werd er dit jaar de Facebook Portal Plus geïntroduceerd voor onze bewoners, een toestel dat eruit ziet als een grote tablet op een modern vaststaand statief, waarbij de bewoner heel gemakkelijk, aan de hand van enkele kliks op het scherm, contact kan maken met familieleden/vrienden.
Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?
Vorig jaar in april kwam Covid-19 bij ons binnenfietsen op een moment dat er nog heel wat onduidelijkheid was omtrent richtlijnen en aanpak. Dankzij de enorme veerkracht en collegialiteit van onze medewerkers en CRA-arts, de inzet van en samenwerking met AZ Delta, Stadsbestuur Roeselare, de goede bevoorrading van beschermingsmateriaal….kon er heel snel een crisisteam opgericht worden en geschakeld worden.
We zijn nu 18 maanden verder en nog steeds geven onze medewerkers het beste van zichzelf. Er is zoveel talent aanwezig en de competenties zijn de voorbije maanden ten top gedreven. Zij maken elke dag het verschil met hun lach en zorgende handen op elk niveau en daar ben ik ongelofelijk trots op.
Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij? Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?
Ik ben heel blij dat de visie van een WZC als ‘eindstation’ stilletjes aan plaatsmaakt voor het gedachtengoed van ‘waardig en kwaliteitsvol genieten van elke dag’. Het is niet wachten op het einde, maar de laatste levensfase van een bewoner in een woonzorgcentrum kan heel mooi ingekleurd worden aan de hand van gepersonaliseerde zorg en activiteiten op maat waarbij rekening gehouden wordt met de mening van elke resident.
De negatieve berichtgeving in de pers in 2020 over WZC was toch wel een triest gegeven en een gemiste kans voor de media. Men had ook kunnen kiezen om de zeer veel mooie verhalen van hoop en veerkracht te vertellen in plaats van de focus te leggen op het aantal doden per dag in WZC. Op een bepaald moment hebben we echt de TV moeten uitzetten om onze bewoners geen dagelijkse ‘hartkloppingen’ te bezorgen.
Eind maart 2020 kreeg ik telefoon van een radiozender met de vraag of ik iets kon vertellen over wat er achter de gesloten deuren van ons WZC gebeurde tijdens de eerste lockdown. Toen ik de reporter vertelde dat alles oké was en de sfeer goed zat, kon/mocht ik plotseling niet meer in de ether gaan. Men was op zoek naar spannende negatieve verhalen….dat bedoel ik dus.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Het idee bestaat eigenlijk al en ik ben er fan van, vandaar dat ik het nog even benoem: Het Tubbe-model dat vanuit Zweden komt aanwaaien. Het is een inspirerend organisatiemodel waarbij woonzorgcentra zodanig ingericht worden als woon- en leefplekken waarbij de bewoners meer inspraak hebben en de medewerkers extra gemotiveerd worden. Dat klinkt me als muziek in de oren.
Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?
We kijken allen hals reikend uit naar 'the good old days' zonder mondneusmasker en geen wekelijks ‘stokje’ meer in de neus.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
Hen een knallend personeelsfeest geven met alles erop en eraan, met allen naar Night of The Proms gaan en samen met hen de pannen van het dak dansen, hen belonen voor hun dagelijkse inzet en bevlogenheid. Maar graag ook wat extra handen naast het bed van onze resident om de workload van onze medewerkers te verzachten en hen meer tijd te geven voor een dagelijkse babbel met de bewoner.
Willy Sommers of The Rolling Stones?
Voor onze bewoners ‘Laat de zon in je hart’ van Willy Sommers , maar geef mij toch maar ‘Waiting for a friend’ van The Rolling Stones, een mooi liedje over vriendschap.
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comments