top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: Alegria uit Anderlecht

Updated: Jan 10, 2023




U bent?

Mijn naam is Steve Piraux, ik ben directeur van het woonzorgcentrum Alegria uit Anderlecht. Wij maken deel uit van de Anima groep.


Hoe lang bent u al directeur?

Sinds Juni 2016 werk ik als directeur van woonzorgcentra in Brussel.




Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Tijdens mijn Master opleiding psychologie heb ik al mijn keuzevakken rond gerontologie gekozen. Het aandeel senioren groeit elk jaar, maar slechts weinig professionals in de gezondheidszorg zijn werkelijk experts in ouderenzorg, zelfs huisartsen niet. Ik heb altijd al het 'ouder worden' en de bijhorende pathologieën willen begrijpen om ouderen beter te kunnen helpen.


Dankzij mijn functie als directeur kan ik, geholpen door mijn team en verschillende projecten, deze periode in het leven van mijn bewoners positief beïnvloeden. Als ik een woonzorgcentrum aanstuur, streef ik altijd naar hetzelfde resultaat: meer bewoners en meer tevreden bewoners. Vooral dat laatste is de reden waarvoor ik ’s ochtends opsta!


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Een jaar.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Alegria is gelegen in een nieuwe luxueuze woonwijk, op wandelafstand van het Erasmus ziekenhuis en het groene park van Pede. Met onze elektrische fiets met 2 zitplaatsen kunnen we onze bewoners laten genieten van de groene omgeving. We organiseren ook intergenerationele activiteiten met de basisschool die rechtover ons woonzorgcentrum gelegen is.



Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe? Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?

In Alegria hebben we respect voor drie fundamentele waarden: autonomie, intimiteit en vertrouwen. In de meeste woonzorgcentra worden afhankelijkheid en autonomie door elkaar gehaald. Het is niet omdat je bijvoorbeeld in een rolstoel zit, dat je geen inspraak meer kan hebben in je levenskeuzes. In Alegria stimuleren we bewoners om hun wensen te uiten. Zodra je bij ons komt wonen, kan je bijvoorbeeld kiezen uit vier verschillende geschenken die je elke maand krijgt: kleding, fruit, beautyproducten of kranten. Wij vinden het belangrijk om onze bewoners hun eigen keuzes te laten maken op basis van hun voorkeuren.


Gebrek aan respect voor intimiteit is vaak een belemmering voor senioren. In de reguliere samenleving, heeft 25% van de senioren na zijn 80ste nog steeds intieme relaties. In woonzorgcentra daalt dit cijfer tot 7%. Waarom? Vanwege het opendeurbeleid en de regelmatige controle rondes. In Alegria kloppen we altijd aan voordat we de kamer binnenkomen en wachten we eerst op een antwoord van de bewoner. Bij het verlaten van uw kamer vragen wij of we al dan niet de deur moeten sluiten. Er zijn ook deurhangers met 'Niet storen aub' verkrijgbaar.


Tot slot benadrukken we de vertrouwelijkheid. Bij opname vertellen onze bewoners ons wat we aan wie, en hoe we mogen communiceren. Bij een val heeft men bijvoorbeeld de keuze of de verpleegkundige uw familie waarschuwt (of niet) en of de bewoner zelf de situatie uitlegt of de verpleegkundige.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

De voorbije jaren hebben enkele tientallen woonzorgcentra hun aanpak van zorg en leven in een centrum onder de loep genomen dankzij de Tubbe-aanpak. Alegria maakt deel uit van deze benadering van relationele zorg waarin het luisteren naar wat de bewoner te vertellen heeft, centraal staat. Als onderdeel van deze vooruitstrevende aanpak, worden we ook begeleid door een coach die gefinancierd wordt door de Koning Boudewijnstichting.


In Alegria is ook een psycholoog aanwezig, wat zeldzaam is in een woonzorgcentrum. Diens functie is om voor de opname samen met de bewoner hun levensverhaal op te schrijven en de capaciteiten te definiëren. Dit betekent dat wanneer iemand verhuist, het personeel op de hoogte is van alle positieve dingen over de nieuwe bewoner, in tegenstelling tot een "klassieke" opname waarbij de informatie die we hebben vanuit bijvoorbeeld een ziekenhuisrapport, vaak alleen de negatieve kanten benadrukt.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Ouderen komen steeds vaker op latere leeftijd naar een woonzorgcentrum. Dit komt omdat de beslissingsbevoegdheid grotendeels in handen van hun kinderen is gelegd. Er rust nog steeds een taboe in België om het huis te verkopen om naar een woonzorgcentrum te gaan. Een huis wordt gezien als de erfenis voor de kinderen. De Belg heeft een baksteen in zijn maag, hij koopt omdat hij weet dat hij hierdoor ondanks zijn lage wettelijke pensioen een comfortabel leven zal leiden als hij met pensioen gaat. Ik vind dat het geen taboe zou moeten zijn om je huis te verkopen om naar een nieuwe (rust)woning te verhuizen. Dat doen we allemaal. Ik in de eerste plaats.


Sommige woonzorgcentra geven kortingen tijdens het verblijf waardoor ze kunnen bezuinigen op vaste kosten. In Alegria bieden we u geschenken aan om er zeker van te zijn dat u niets te kort komt - keuze tussen kleding, fruit, beautyproducten of kranten.

Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Mijn ideeën vertalen zich altijd in acties, niet in dromen. Wanneer mijn ideeën gerealiseerd zijn, heb ik er meteen weer nieuwe. Mijn ideeën en gedachtengoed ontstaan uit gesprekken met mijn bewoners, hun families en mijn team.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Ik vind het erg jammer om te horen dat sommige woonzorgcentra jonge bewoners met psychiatrische achtergrond aannemen. Er is een sluiting van K-bedden in ziekenhuizen en sommige huizen hebben een (financieel) voordeel gevonden in het accepteren van dit soort profielen. Deze zorgprofielen kunnen echter een zware belasting vormen voor de teams en voor de andere bewoners. In Alegria accepteren we dit type bewoners niet. Wij behouden onze aandacht exclusief op het begeleiden en verzorgen van senioren.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou graag een sportzaal en een crèche op de werkplek kunnen aanbieden aan mijn team.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

179 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page